Problem poruszany wiele razy, ale postanowiłem napisać podsumowanie dla potomnych.
Problem: po odpaleniu auto gaśnie, po ponownym odpaleniu pojawia się żótka lampka awarii silnika, auto można rozkręcić leniwie do 2tys.obr./min i do 30km/h. Ogólnie nie da się jechać.
Doraźne rozwiązanie problemu: Jeśli masz podpiętego przypadkiem ELM327 do OBD, odpalasz np. Torque Lite, kasujesz kod błędu, następnie wyłączasz zapłon i kalibrujesz przepustnicę. Czyli włączasz zapłon w pozycję II, wciskasz pedał gazu do dechy, trzymasz kilka sekund, wyłączasz zapłon do 0 i po chwili puszczasz pedał gazu. Auto powinno odpalić i jeździć znowu normalnie. Jeśli nie, odczekaj chwilę, i powtarzasz procedurę do skutku. Nie wiem, czy przypadkiem sama kalibracja nie wystarczy, ja zawsze kasowałem ELM-em błąd (bo mam wpiętego cały czas). Oznacza to najwyższy czas na demontaż i czyszczenie przepustnicy.
Demontaż przepustnicy:
1. odłączasz akumulator (klemy trzyma śruba nr 10).
2. odkręć mocowanie akumulatora do podstawy (śruba nr 13 na długiej przedłużce) i wyjmij akumulator.
3. wymontuj dolot powietrza, w tym celu podważ plastikowe spinki tak jak na zdjęciu i wyciągnij je
a następnie podnieś plastik dolotu do góry i wyciągnij z obudowy filtra powietrza
4. poluzuj opaskę mocującą rurę doprowadzające powietrze do przepustnicy i zdejmij rurę z obudowy filtra powietrza
5. zdemontuj podstawę akumulatora łącznie z puszką fitra powietrza. W tym celu zdejmij gumowe zaślepki śrub i odkręć je (bliżej ciebie to 13-tki, dalej - prawie pod zbiorniczkiem płynu hamulcowego - 10-tka)
6. taki widok powinien pozostać. Teraz będziemy (dla ułatwienia oczywiście) demontować gumową rurę oznaczoną strzałką
7. dla ułatwienia odpinamy wtyczkę (chyba sensora MAS) wciskając jej zabezpieczenie śrubokrętem, aż kliknie, zsuwamy ją i odkładamy na bok, rurę układu chłodzenia podnosimy do góry
8. ukazuje nam się dolne mocowanie gumowej rury do przepustnicy, luzujemy śrubę opaski zaciskowej i zsuwamy rurę. W połowie długości tej rury wchodzi do niej mała gumowa rurka (odpowietrzenie skrzyni korbowej), można ją łatwo zsunąć przy pokrywie silnika, całą rurę umyć, zakonserwować, żeby cieszyła oko.
9. Tak wygląda przepustnica od strony dolotu. Teraz trzeba wypiąć wtyczkę czujnika położenia przepustnicy (TPS) oznaczoną żółtą strzałką w ten sam sposób jak w pktcie 7. Następnie odkręcić 4 śruby kluczem TORX bodajże nr 30 (dwie na zdjęciu niewidoczne, ale są tam).
10. Po odkręceniu odchylamy przpustnicę i ukazuje się nam taki widok (albo lepszy). Uwaga, żeby nie zgubić zielonej uszczelki, odkładamy ją na bok.
cdn...
Problem: po odpaleniu auto gaśnie, po ponownym odpaleniu pojawia się żótka lampka awarii silnika, auto można rozkręcić leniwie do 2tys.obr./min i do 30km/h. Ogólnie nie da się jechać.
Doraźne rozwiązanie problemu: Jeśli masz podpiętego przypadkiem ELM327 do OBD, odpalasz np. Torque Lite, kasujesz kod błędu, następnie wyłączasz zapłon i kalibrujesz przepustnicę. Czyli włączasz zapłon w pozycję II, wciskasz pedał gazu do dechy, trzymasz kilka sekund, wyłączasz zapłon do 0 i po chwili puszczasz pedał gazu. Auto powinno odpalić i jeździć znowu normalnie. Jeśli nie, odczekaj chwilę, i powtarzasz procedurę do skutku. Nie wiem, czy przypadkiem sama kalibracja nie wystarczy, ja zawsze kasowałem ELM-em błąd (bo mam wpiętego cały czas). Oznacza to najwyższy czas na demontaż i czyszczenie przepustnicy.
Demontaż przepustnicy:
1. odłączasz akumulator (klemy trzyma śruba nr 10).
2. odkręć mocowanie akumulatora do podstawy (śruba nr 13 na długiej przedłużce) i wyjmij akumulator.
3. wymontuj dolot powietrza, w tym celu podważ plastikowe spinki tak jak na zdjęciu i wyciągnij je
a następnie podnieś plastik dolotu do góry i wyciągnij z obudowy filtra powietrza
4. poluzuj opaskę mocującą rurę doprowadzające powietrze do przepustnicy i zdejmij rurę z obudowy filtra powietrza
5. zdemontuj podstawę akumulatora łącznie z puszką fitra powietrza. W tym celu zdejmij gumowe zaślepki śrub i odkręć je (bliżej ciebie to 13-tki, dalej - prawie pod zbiorniczkiem płynu hamulcowego - 10-tka)
6. taki widok powinien pozostać. Teraz będziemy (dla ułatwienia oczywiście) demontować gumową rurę oznaczoną strzałką
7. dla ułatwienia odpinamy wtyczkę (chyba sensora MAS) wciskając jej zabezpieczenie śrubokrętem, aż kliknie, zsuwamy ją i odkładamy na bok, rurę układu chłodzenia podnosimy do góry
8. ukazuje nam się dolne mocowanie gumowej rury do przepustnicy, luzujemy śrubę opaski zaciskowej i zsuwamy rurę. W połowie długości tej rury wchodzi do niej mała gumowa rurka (odpowietrzenie skrzyni korbowej), można ją łatwo zsunąć przy pokrywie silnika, całą rurę umyć, zakonserwować, żeby cieszyła oko.
9. Tak wygląda przepustnica od strony dolotu. Teraz trzeba wypiąć wtyczkę czujnika położenia przepustnicy (TPS) oznaczoną żółtą strzałką w ten sam sposób jak w pktcie 7. Następnie odkręcić 4 śruby kluczem TORX bodajże nr 30 (dwie na zdjęciu niewidoczne, ale są tam).
10. Po odkręceniu odchylamy przpustnicę i ukazuje się nam taki widok (albo lepszy). Uwaga, żeby nie zgubić zielonej uszczelki, odkładamy ją na bok.
cdn...